CV

Fotograf Lærke Posselt

Som psykolog

som forfatter

Jeg modtager løbende klienter i egen praksis

Efteruddannende selvterapi hos ph.d., aut., psykolog og specialist i psykoterapi Stig Poulsen

Ekstern konsulent ifm. klienthenvisninger på baggrund af patriarkalsk vold (Daggry Fonden samt Center for Magtanalyse) 

Formand for Plexus Aarhus, Ungdommens Røde Kors, 2012-2017

Underviser i Arbejds- og organisationspsykologi, Aarhus Universitet, 2017

Forskningsassistent ved Enhed for sundhedspsykologi, Aarhus Universitet, 2017

Af lektor Mia O’Toole oplært i behandlingsformen Emotionsreguleringsterapi (ERT, som bl.a. låner sit teoretiske begrebsapparat fra tredjebølgen inden for Kognitiv adfærdsterapi.)  

Studerende terapeut for en gruppe pårørende til kræftpatienter, Aarhus Universitetshospital, 2017

Ansættelse på Afvænningsklinikken, Sykehuset Vestfold i Norge, sommeren 2016

Gennemførte kurset Mindfulness-baseret stressreduktion ved ph.d. i psykologi Jakob Piet, 2016

Kommunalt tilknyttet som aflaster hos en familie med en dreng på autismespektrummet, 2014-15  

Uddannet psykolog fra Aarhus Universitet, 2012-2017 

  • Med et udvekslingsophold ved fakultet for Health Psychology på Tilburg University, Holland

Om mig skriver dr. ing. Niels Van de Ven bl.a.:

JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET udkommer på Gyldendal d. 30/09  

Tildelt:

Munch-Christensens debutantpris

Dansk Forfatterforenings talentpris, Albert Dams Mindelegat

Blixenprisen for Årets roman, bogåret 2021

Nomineret til:

Weekendavisens- samt Montanas Litteraturpris 2021

Tildelt:

Statens Kunstfonds arbejdslegat i 2021 og 2022 

Udvalgt af Statens Kunstfond til at repræsentere dansk litteratur ved den europæiske Romandebut-festival i Kiel

Debut med romanen “Farskibet”, Gyldendal, 2021

Redaktør, Forlaget Basilisk, 2021-nu

Elev på Forfatterskolen, 2017-2019

 

Kalenderåret 2022:

Engelsk anmeldelse af Farskibet på “Everything is lemonade”, d. 9. januar

“Stjernedebutant nægter at undervise de riges børn”, interview i Jyllands-Posten, d. 24. januar

“Forfatter vil ikke undervise de riges børn”, P1, d. 27. januar – og igen d. 31. i Radio 24/7

“Det er et problem, når de danske skriveskoler reproducerer de skel, vi allerede ser i samfundet”, kulturskribent Rebekka Bundgaard, Dagbladet Information, d. 28. januar

Digt om Tiger King og manglende klassebevidsthed, Jyllands-Posten, d. 6 februar

“Parallelklassen”, artikel omhandlende manglende klassebevidsthed inden for kunsten og litteraturen, d. 7. februar

“Farskibet” diskuteres på Dagbladet Information, d. 23. februar

Kalder alle bøvede“, stort interview med Weekendavisen om samtidens klassebevidsthed og litteratursyn, d. 24. februar

Skriveunderviser på Johan Borups Højskole, d. 7. – 10. marts

“Kære Édouard Louis, hvor skal jeg begynde?” Bidragsyder i det norske feministiske tidsskrift “FETT”, foråret

Sammen med Rakel Haslund Gjerrild gæster jeg Gentoftegade Bibliotek, d. 24. februar 

“Mænd, der hader kvinder” – Gyldendal Stream, d. 25. februar

Sammen med Jesper Stein gæster jeg Lyngby Bibliotek, d. 2. marts

“En hummer kan ikke dø”- bidragsyder i noveller om social- og pædagogisk arbejde, Akademisk Forlag, foråret

Bidragsyder i tidsskrifterne Kulturo, Hvedekorn, Addenda, Reception,  OVBIDATS hæfteserie, Forfatterskolens Leyenda mf.

Foredrag på Grams Højskole, d. 6. april

Jeg gæster litteraturfestivalen Ordkraft, d. 7. april

Jeg gæster Jyderup Højskole, d. 12. april

Foredrag om klassebevidsthed i litteraturen, Christiansborg, d. 20. april

Radio 24/7 om giftig maskulinitet, d. 27. april

Bidragsyder i antologien “Festen” (Gyldendal), foråret

Jurymedlem hos DSF i forbindelse med Opmuntringslegaterne

“Glenn Bech holder årets 1. maj-tale”, Gyldendal Stream

Jeg gæster Odense Bogshow, d. 5. maj

Jeg gæster Bornholms Kulturhus, d. 7. maj

Jeg gæster Jailhouse CPH, 19. maj

“Med hele mig” – interview hos Institut for Psykologi, d. 24. maj

Oplæsning på Krabbesholm Højskole, d. 12. juni

Jeg gæster “Horsens Holder”, d. 16. juni

Jeg gæster Kultursted Brabrand, d. 18. juni

Jeg gæster Albertslund Bibliotek (med Stine Askov), d. 20. juni

Jeg deltager i idéudviklingen af Arbejdermussets kommende udstilling omhandlende arbejderklassens kvinder, d. 21. juni

Jeg oplæser hos “Salon København”, d. 22. juni

“Hans opgør med faderens selvmord og Horsens er udråbt som årets roman”, Horsens Folkeblad, d. 23. juni

Go Aften Danmark Live, i samtale med Natasja Crone, d. 23. juni 

JULI: FERIE

“Alle de fordømte forventninger til sommer”, interview i JyllandsPosten, d. 20. juli

Jeg gæster Grundtvigs Højskole, d. 27. juli

“Fader- og moderskabet i dansk litteratur”, interview i JyllandsPosten, juli …

Jeg gæster Krogerup Højskole, d. 6. august

Bidrager med en poetisk lydtur under Louisiana Literature-festivalen, d. 18. – 21. august

Jeg gæster “Spoken Word Odense”, d. 23. august

Jeg gæster Mors Kulturmøde, d. 25-26. august 

Interview i den norske avis Klassekampen, d. 27. august

Deltager i en paneldebat på Læseforeningens sommerskole, Saxild Strand, d. 28. august 

Jeg gæster Golden Days Festival, 1.-18. september (bidrager ligeledes med essayet “mig og min mutti”)

Holder tale ved QUEENS-arrangementet, Gyldendal, d. 16. september

Videoportræt til Forffatterweb, Bibliotek og undervisning, TBA

Skriverunderviser hos forlaget Gyldendal, efteråret – samt artikel herom her

Jeg gæster Holstebro Gymnasium, d. 28. september

Jeg gæster Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, Løgumkloster, d. 28. september

Oplæsning og samtale om min seneste bog JAILA, m. Morten Pape på trapperne i Politikens Boghal, d. 30. september

Jeg holder tale for vinderne af debutantprisen 2022, Vejle d. 30. september

Jeg gæster Strynø Litteraturfestival, oktober …

Foredrag i Getsemane kirke, Horsens, d. 10. oktober

Jeg afholder en MasterClass (“Find og bevar din stemme”) i samarbejde m. Aarhus Litteraturcenter, d. 11. oktober

Udgivet i antologien ORD, Politikens Forlag, d. 11. oktober

Bogforum 4. – 6. november (m. Thomas Korsgaard, tegneserieskaberen Lars Kramhøft, DR i form af Zissel Astrid Kjertum-Mohr samt Caspar Erik på Gyldendals egen scene)

Oplæg hos Talentakademiet, d. 9. november

Oplæg hos Internationale Marxister, d. 11. november

Underviser hos FoF, d. 14. november

Oplæg hos SAKS i Svendborg, d. 12. december

Oplæg for Dansklærerforeningen, Comwell Middelfart, d. 26. januar, (udskudt til 2023)

JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET
Gyldendal, 329 sider.

Udkommer 30/09.

Grafik: Nicholas Jungblut (besøg hans hjemmeside – her –
————————
JAILJA
… er et indigneret, selvudleverende og ømt manifest om klasseskam, prol og elite, om provinsbøsser og repræsentationssmykker, moralisme og hykleri, om dem, der altid får taletid, og dem, der ikke føler sig berettiget til en stemme. Med vrede, misundelse og humor brænder Glenn Bech alle illusioner om lige muligheder ned og insisterer på at tale ud fra sine egne erfaringer i klassesamfundet.

Farskibet er ikke bare et mesterligt svendestykke, som sender forfatteren i raketfart mod de litterære tinder. Den er det massive 557 sider tunge bevis på, at han på trods af farens selvmord og morens efterfølgende valg af voldelige og chauvinistiske ægtemænd forstår at manøvrere sig ud af sin skæbne og tage magten over den, litterært og i virkeligheden.” 6/6 hos Jyllands-Posten. 22.01.21.

Her, plukciteret fra anmelderen hos Weekendavisen: “Derfor føles det også logisk (men ikke mindre ærefrygtindgydende), at Farskibet lader alle sine observationer samle sig til en enkelt syntese om det, bogen selv benævner giftig maskulinitet. Den vold, der både udøves – mændene imellem, mod kvinder og indad mod sig selv – spindes sammen til en samlende fortælling om at blive nægtet og fornægte eget følelsesliv.” “På den måde kan Farskibet også læses som et manifest for selvomsorg eller medmenneskelighed, for bogen demonstrerer med tårevædet tydelighed, at sårbarhed kan (og måske skal) bæres som et nøgent panser. Hvilken skøn ting at blive mindet om.” Weekendavisen. 22.01.21.

Her er det Informations anmelder, jeg plukciterer fra: ”Glenn Bech udnytter i Farskibet til fulde romangenrens radikale rummelighed.” Og til allersidst: ”Som roman fungerer den som beholder for et kaotisk og smertefuldt stof, der bliver præsenteret på en måde, der rykker i en. Egentlig er det vel optimalt, når man sidder med en debutbog, at dens måde at være spændende på er så uvant for en, at det forvirrer.Fantastisk! Dagbladet Information. 22.01.21.
 

Politiken * * * * *: “Et stykke aldrig før set socialrealisme … Giver sorgen og undertrykkelsen en stemme,” 23.01.21. 

 

Kristeligt Dagblad * * * * *: “En påtrængende roman, der nærmest er umulig at skubbe fra sig, fordi forfatteren har formået at omsætte den personlige tragedie til et kunstværk, der angår os alle … Et på én gang sårbart og kraftfuldt, vredt og omsorgsfuldt kampskrift … Et horisontudvidende og rørende vidnesbyrd fra en verden, der ellers er skjult for mange.” 27.01.21.

 

* * * * * * Dagbladenes Bureau: “Lad mig komme med en tilståelse: Jeg nyder som regel et glas rødvin, mens jeg skriver en boganmeldelse. Men dette er første gang, jeg hæver mit glas og udbringer en skål.” “Den er så vild og stærk og klog, at der ikke er andet for end at give topkarakter, hvilket må være højst usædvanligt for debutanter. Men Glenn Bech er også usædvanlig.” “Hovedværk eller ej – her er tale om et mesterværk.” 02.02.21.

 

Kritiker på Weekendavisen Lars Bukdahl om Farskibet, 19.02.21: “Bech-bogen bliver en hvirvlende monstrøs og flerstemmig, helt åben undersøgelse af biografien og identiteten som en eventyrlysten udfoldelse af den genrebastard, som romanen oprindelig var, for 200 og 300 og 400 år siden, hos Charles Dickens, Laurence Sterne, Cervantes.” “Glenn-jeget i Bech-bogen taler i sådan cirka 117 tunger, men giver også de øvrige personer lov til at tale i eget navn med egne ord. Her er det manisk friskfyragtige (eller som tidl. nævnt ‘terroristisk joviale’) stedfar nr. to, Søren, der er på banen i charter-videoen (fra familiens Kreta-rejse): »… fresh meloooon! caffe late – syltetøøøj!! råber S efter en pooltjener og griner, idet vedkommende kommer over imod os, han skulle nemlig ikke have noget alligevel« En readymade-karikatur som det mindeværdigste, mest Dickenske person-uhyre i ny, dansk litteratur! At huske sig fri som den mest håbefulde hævn.

 

Marts 21, fra Litteratursiden.dk: “Debutanten Glenn Bech tager med sit affektive og storslåede sørgeskrift erindringslitteraturen til et nyt sted, hvor sorgen sidder i selve sproget. Hvordan ser et faderopgør ud, når ens far kun er en tåget erindring fra ens tidlige barndom? Og hvordan beskriver man en opvækst i fraværet af en far, der begik selvmord? Glenn Bech har gjort et overbevisende forsøg, hvor han beskriver konsekvenserne af farens selvmord. Dette faderlige fravær gør Bech via sproget konkret. Eller konkret er så meget sagt, for det kan diskuteres, hvor konkret Bechs springende og fragmenterede sprog er. Men det konkrete ligger i måden, hvorpå det fragmenterede sprog mimer det at erindre. For vi erindrer ikke i lige linjer. Især ikke, når det vi mindes er smerteligt og skamfuldt. Sjældent har jeg følt mig så følelsesmæssigt engageret som ved læsningen af dette storslåede sørgeskrift.”

 

“Det er ikke volden, der har det sidste ord.” Anmeldelse i Folk & Kirke. Her, et kort uddrag: “Lidelsen er et grundvilkår, vi helst ikke vil vide af. I sin fremragende debutroman ‘Farskibet’ ser Glenn Bech lidelsen i øjnene uden at glatte ud og gøre det onde godt, men også uden selvmedlidenhed. Han insisterer på at tage ansvar for sit liv og går i kødet på den ’giftige maskulinitet’, der udøves af både mænd og kvinder og ødelægger livet for andre.”

 

På Litteratur Nu skriver anmelder, Ida Johanne Baunkjær, bl.a. følgende om mit bidrag til Forfatterskolens afgangsantologi, 2019: “Det er en retroperspektiv fortælling, der nænsomt forsøger at spore sig ind på traumet. Erindringsarbejdet udføres med så stor omhu, at tvivlen må være dens naturlige følgesvend, og fortællingen er hele tiden til forhandling. Jeg er som læser konstant opmærksom på den bevidsthed, som fortællingen udspringer fra, en følelsesmæssigt påvirket og tøvende bevidsthed, som står i radikal modsætning til den klassiske, autoritative fortællerstemme, der med køligt overblik fremlægger tingenes gang. En kølighed og klarhed i tanken, der kan være svær at identificere sig med, og måske netop derfor oplever jeg som læser, at membranen mellem tekst og læser her er meget tynd. Eller… måske er det den tynde hinde mellem den traumatiske erfaring og teksten, der skaber intensiteten. Jeg er i tvivl. Men hårene på mine arme rejste sig i hvert fald under afgangsoplæsningen, ligesom når et stykke musik virkelig går i kødet på én.” 19.11.19.

“After reading 1/4 of the book (unsure whether I would continue):
As if written in private language. An impressive, fascinating, but not very enjoyable reading experience that
poses the question: Is language to create intimacy or distance?
After reading the whole book:
An insanely skilled writer and thinker, hidden behind and in and under a language that struggles to find the
words and the structure for something so indescribable—and in representing that struggle stylistically, he
succeeds in finding the only ‘right’ words. I, the reader, must also feel something, I too have to struggle a
little to wrap my head around something that is difficult / impossible for everyone (incl. the author himself)
to understand. I still won’t say that it was an easy or consistently enjoyable reading experience, but I was
blown utterly away by it.”
— Hazel Evans (translator).